Silly Season 2019/20

1
Andrealdo

Efter några veckors uppgivenhet så är det väl läge att börja blicka fram mot nästa säsong nu. Ryktena är fullt igång, så jag drar igång en Silly Season-tråd. Har funderat kring nuvarande trupp och landat i följande slutsatser:

LÄMNA
Dimi: Utgående kontrakt. Trotjänare, men får knappt någon speltid längre. 40 år nu.

McQueen: Utgående kontrakt. Skada förstörde säsongen. Behövs bättre vänsterback för att konkurrera med Friend.

Clayton: Har kontrakt två år till. Men händer inte så mycket. Behövs nytt blod på mittfältet.

Besic: Inte alls lila bra denna säsong som förra. Lånet avslutat, bättre få in någon som håller jämnare nivå.

Downing: Håller inte längre. Tappat för mycket i fart. Utgående kontrakt.

Hugill: Utgående kontrakt. Kändes som en temporär lösning då vi hade skador på flera forwards.

Fletcher: Har glimtvis spelat bra och gjort några mål, men för ofta håller han inte ens allsvensk klass. Lika bra att sälja medan han är lite het i alla fall.

Johnson: Tillbaka efter mindre lyckat lån. För begränsad på denna nivå.

Braithwaite: Återvänder från spanska ligan där det gått helt ok. Men har inget hjärta för klubben, lika bra sälja. Boro vill ha 8 miljoner pund.

OSÄKER
Lonergan: Kanske får förlängt som backup. Rutinerad.

Mikel: Utgående kontrakt. Har inte varit så bra som man trodde. Men har nyttig rutin. Om lönen inte är för hög kan han få en ny säsong.

Gestede: Haft skadeproblem och varit petad. Har ett år kvar på kontraktet. Kan vara nyttig att slänga in på slutet med sin längd.

STANNA
Randolph: Vår klart bäste spelare. Har två år kvar på kontraktet. Skönt.

Flint: Inte varit så bra som man hoppades. Kan bli bättre både defensivt och offensivt. Blir svår att sälja, så bara hoppas på bättring.

Fry: På väg att växa ut till en bra Championship-back.

Ayala: Ett år kvar på kontraktet. Ofta skadad och sämre i år, men har hög högstanivå.

Friend: Blir sämre för varje år, trots att han bara är 31 år. Men har rutin och hjärta.

Shotton: Haft en okej säsong. Lite slarvig ibland, men nyttig med sina långa inkast.

Wood: 17 år nästa säsong. Lär då på allvar utmana om en startplats på högerbacken.

McNair: Har kontrakt tre år till. Känns väldigt begränsad. Men han har inte fått många chanser, tror han kan växa med förtroende.

Saville: Nyligen värvad på långt kontrakt. Så svår att bli av med. Kan bli nyttig truppspelare då han kan spela på flera positioner.

Howson: Gör det helt okej och bra med viss kontinuitet på mittfältet.

Wing: Utgående kontrakt. Lär få rejäl löneförhöjning efter en fin säsong. Nyckelspelare nästa år.

Tavernier: Talang som borde bli startspelare nästa säsong.

Assombalonga: Begränsad, men snittar ändå 15 mål per säsong då han ofta står rätt i straffområdet. Blir för dyrt att värva en bättre anfallare.

1
Andrealdo

Som jag ser det behöver vi främst få in kreativa mittfältare till nästa säsong.

En sån som Luke Freeman i QPR hade varit en drömvärvning.

Hade även velat få in James Morrison från West Brom. Han är utan kontrakt och även om han inte är så kreativ så har han stort hjärta och bra få in lite nytt blod på mittfältet. Vid 32 års är det perfekt läge att återvända hem.

Tre rykten har jag hittat hittills, de är indelade i betygskalan 1-5,

5
Mbawana Samatta: Vann skytteligan i Belgien denna säsong. 26 år. Så lär bli en stjärna i Championship. Vi måste dock sälja Assombalonga för att ha råd med de 12 miljoner pund det spekuleras i.

4
Sheraldo Becker: 24-årig offensiv ytter som gjort många poäng i holländska ligan. Dessutom gratis. Men holländska ligan är svårbedömd. Lewis Baker var en av ligans bäste spelare för några år sen...

3
Jason Puncheon: Släpps billigt av Crystal P. Har rutin och kan spela på många mittfältspositioner.

1
Gibbo_UK

Har tippat 2 - 0Cardiff City - Middlesbrough

Fixture Release Date – Thursday 20 June 2019, 9am
Start Date – Saturday 3 August 2019 (with a likely live game on Friday 2 August)
Carabao Cup Round One – w/c 12 August 2019
Carabao Cup Final – Sunday 1 March 2020
EFL Trophy Round One – w/c 2 September 2019
EFL Trophy Final – Sunday 5 April 2020
League Two Play-Off Final – Saturday 16 May 2020
League One Play-Off Final – Sunday 24 May 2020
Championship Play-Off Final – Monday 25 May 2020

1
Gibbo_UK

Har tippat 2 - 0Cardiff City - Middlesbrough

Då har utrensningen börjat. Välbehövligt!

Downing och Dimi kan nog lämna och hålla huvudet högt. SD är väl vår bästa akademiprodukt nånsin men personligen så har jag tyvärr det tydligaste minnet av honom när han straffade ut sig från klubben och drog till Aston Villa 2009
Obi Mikel började ju bra men resultaten blev faktisk sämre med han på planen. Lonergan behövs inte kommenteras.
Besic hade sina ljusa stunder men kommer inte att saknas. Likaså Hugill (eller hade han nån ljus stund?). Van la Parra var en så där klassisk Borovärvning á la Carlos de Pena.

0
BoroDubai

Verka bli Woodgate some coach och Leo som assisterande..

Hade föredragit nån mer rutinerad men ung som barnsley manager men får väl se hur detta går..

Up the Boro!

5
BIG FAT LAD

Har tippat 1 - 1Cardiff City - Middlesbrough

Lite off-topic men fick precis en survey from MFC om deras streamingtjänst Riverside Live. Ni som fått undersökningen, ta fem minuter och såga skiten så hårt ni kan så kanske de fattar allvaret med allt strul med lagg och frysta bilder.

1
boozeboy

Silly season Har aldrig varit så dött.
Är det två free transfers vi har fått in?

Alla transfer sidor jag har numerar värdelösa, ge mig nått!

0
johan7

Fast nu har det vaknat till liv igen.

KLARA UT:
Braithwaite lämnar för Leganes
Armstrong lämnar för lägre divisionen
Flint klar för Cardiff

KLARA IN:
Meijas från cypriotiska ligan

RYKTAS IN:
Browne, winger eller playmaker från West ham, ska vara "klar"
Lowe, anfallare från Portsmoutch
Bola, ytterback från Blackpool
Djiksteel, back från Charlton

Dyra spelare ut, billiga in. Lite som Varbergs Bois i år :)

0
johan7

Rättelse om Varbergs, de körde ut billigare spelare och in med ännu billigare spelare. Där är vi inte ännu.

0
johan7

KLARA UT:
Braithwaite lämnar för Leganes
Armstrong lämnar för lägre divisionen
Flint klar för Cardiff
Armstrong, son till Aluan

KLARA IN:
Meijas, tillbaks från cypriotiska ligan
Browne, winger eller playmaker från West ham
Bola, ytterback från Blackpool

RYKTAS IN:
Lowe, anfallare från Portsmoutch. Ryktas vara för dyr. Förhandlingsteknik?
Djiksteel, back från Charlton. Verkar fått ett par bud bortslagna av Charlton.
Gibson, lån från Burnley
Eze, en playmakertyp från QPR. Kompis med Brown etc.

RYKTAS UT:
Fletcher till Leeds

0
johan7

Strategin är ju uppenbar. Höga löner ut, billigare yngre in.

Såg nu att Stoke kanske vill ha en av våra högtjänare, Shotton. Tror Shotton bidrar en del runt omklädningsrummet. Och några höga röster behövs nogs ha kvar.

0
BoroDubai

Hoppad på ett par yngre spelare in till. Högerback från charlton samt en höger ytter och en mittback och kanske en back up anfallare om gestede eller fletcher lämna.

1
Andrealdo

Harry Maguire har nu sålts till United för nära en miljard kronor och blivit tidernas dyraste back. För tre år sen var vi nära att värva honom. www.google.se/amp/s/www.gazettelive.co.uk/sport/football/transfer-news/harry-maguire-middlesbrough-fc-launch-11653484.amp

0
Walle

dijksteel är klar. bild har läckt med han iklädd boro tröjan. presenteras troligen imon :D

1
boozeboy

Blir det någon spänning imorgon? Några kraschade bilar på väg till flygplatsen månne? BLir väldigt förvånande om där inte trillar in eller två imorgon.

1
boozeboy

Här va det dött... Shotton ryktas ut, ut med han.

5
BIG FAT LAD

Har tippat 1 - 1Cardiff City - Middlesbrough

För bara tre år sedan fick vi 2 miljarder när vi gick upp i PL. Dessa pengar är nu brända och vi står här med ett gäng trötta gamlingar kryddat med akademispelare och några nyförvärv från League One. Vi ska nu försöka att hänga kvar genom att göra flest mål i matcher som slutar med hockeysiffror.

Och vad fan hände med de FETA lånen från Spurs/Real som Woodgate/Keane skulle fixa via sina kontakter i storklubbarna?

5
BIG FAT LAD

Har tippat 1 - 1Cardiff City - Middlesbrough

Alexander Milosevic har fått en ny tränare och får tydligen inte spela i Forest. Han var deras bäste back i våras och fansen fattar ingenting om man läser deras forum. Ska vi ta honom på lån innan någon annan gör det?...;)

Jag lovar att han kommer göra fler nickmål än Flint och han är bättre än Brentfords lagkapten, killen med smeknamnet "Ponne".

5
BIG FAT LAD

Har tippat 1 - 1Cardiff City - Middlesbrough

Hoppsan! Någon här som tipsat/krävt att Boro tar sig en allvarlig titt på "Alex"? =P

Från ett annat Boroforum:
"ALEXANDER MILOSEVIC
CENTRE HALF.... SIGNING FOR BORO IN JAN.... TRAINING WITH AIK NOW AFTER FOREST LET HIM GO IN OCTOBER AS THE NEW MANAGER NEVER FANCIED HIM.... GOOD ITK INFO THIS
LOOKS LIKE FRY OR AYALA COULD BE AWAY"

Han är ju en av två svenskar som jag faktiskt vill se hos oss (den andre är Emil Forsberg).

1
Andrealdo

Trodde Kevin Walker var den andre svensken du ville se i Boro...;-)

Men vad ska vi egentligen tro om januarifönstret? Spelare utan kontrakt och lån är väl det vi kan hoppas på. Visst har vi möjlighet att ta in 5 spelare på lån en säsong? Och vi har inte tagit in en enda hittills. Kanske att vi kan få in tre lånespelare i januari?

0
UpTheBoro

Min truppanalys ser ut så här:

Målvakter: Här behöver inget göras, OM det inte visar sig att Randolph lämnar. I så fall behöver vi en ny förstemålvakt omedelbart för jag tycker att Pears visat, inte minst mot Leeds, att han inte håller. Ännu. Tror mig ändå ha identifierat ett bra målvaktspsyke, inför framtiden.

Backar: Tycker att vi ska sitta lugnt här också. Den här tre/fembackslinjen funkar helt okej. Snart är Shotton tillbaka och då kan Howson fylla in på massa andra platser dessutom. Dijksteel, Spence och ol Jonny som alternativ till höger känns bra om vi tänker på nästa säsong. Samma till vänster med Coulson, Bola och vad det lider Friend (även som mittback). Johnson vetifan alltså. Tycker att han sakta återgått till sitt gamla vanliga trötta jag.

Mittfält: köp/låna/trolla fram en passningsskicklig central mittfältare. Är så jävla trött på de fyrkantiga, dåliga isdansarna som springer runt där alltså. Wing och Tavernier har ju nåt, imponerad av den sistnämnde när han fått spela lite mer kontinuerligt på sistone. Men de är för ojämna för att starta bägge två. McNair kan väl få lira säsongen ut men Clayton är färdig och Saville.. har fan aldrig sett storheten i honom. Så obegripligt intetsägande spelare. Vill inte se dem annat än när det är skadepanik. Vi behöver få in 1 FIRST CLASS ACT på mittfältet, gärna allround med passningsfötter framåt. Istället för att ta in 3-4 spelare i januari, skaffa en klassgubbe. Skulle göra enorm skillnad. Har varit tydligt för oss hobbytaktiker i flera år.

Anfall: Gör ingenting, OM inte Assombalonga vill gå. Tycker det är en perfekt struktur som det är nu med Walker som 3:e-4:e gubbe så han kan utvecklas, för han ska ju vara största anfallslöftet på många år. Dessutom kan Tavernier göra ett jobb som släpande anfallare. Får vi ett stort bud på Assombalonga tycker jag gott att vi kan sälja. Finns gott om hungriga, explosiva anfallare av hans snitt i seriesystemet. För betydligt billigare pris om det scoutas rätt och då bör vi kunna "tjäna" (inte i relation till vad han köptes för utan till ersättaren) fina pengar utan särskilt stor skillnad på planen.

Ämnar JW däremot återgå till sin 4-3-3 behöver vi yttrar också, för de vi har är skit, fullständig skit. I så fall kan vi lägga pengarna från en ev. Britt sale på sådana istället och nöja oss med Fletcher centralt för han ser mindre och mindre valpig ut.

5
BIG FAT LAD

Har tippat 1 - 1Cardiff City - Middlesbrough

Välkommen Patrick Roberts. *gäsp*
Kul med en ytter nu när vi börjat spela...utan just yttrar. *suck*

Vet inget om honom, men läst mig till att varken City, Fulham, Celtic, Norwich eller Girona velat ha honom efter låneperioden. Ingen rök utan eld, bra att det bara är ett lån. Get ridd.

0
johan7

Rykten:

- Randolph till West Ham
- Shotton till Wigan eller Stoke
- Gibson på lån från Burnley, om vi får sålt West Ham
- Parrot från Tottenham, lån
- Clark från Tottenham, lån
- Maddison, 2,5 m från Peterborough
- McNair har fått intresse. Kan vara Sheffield United
- Assombalonga till Bristol C
- Veteranen Billy Sharpe från Sheffield U

5
BIG FAT LAD

Har tippat 1 - 1Cardiff City - Middlesbrough

Välkommen Lukas Nmecha (?).

I likhet med gårdagens spelarpresentation så kommer även denna kille från City och vi fortsätter alltså att vara deras sopstation med viss förhoppning om att kunna återvinna deras värsta grovavfall. Som vanligt har spelaren funnits med i alla U16, U17, U18 och U21 som finns, vilket blivit lite av en varningsflagg. Han var nyligen ulånad till Preston och ingen där vill ha tillbaka honom. Tur det är lån. Get ridd.

5
BIG FAT LAD

Har tippat 1 - 1Cardiff City - Middlesbrough

Sommarens två stora prestigevärvningar, Bola och Browne, skeppas nu ut på lån. Skicka Dijksteel också så är det pajasfönstret fullbordat.

Vår kassako Randolph, som vi nu skulle dra in de stora slantarna på, lämnar för West Ham. Köpeskillingen är tydligen 4 millar plus att vi kvittar de 1,2 millarna vi var skyldiga dem samt att vi slipper framtida lön på 1,5-2 mille. Han var grym där bakom Pulis kompakta sjubacks-linje och lyckades ofta rädda det enda skott som kom mot honom under matchen. När det kom lite mer skott, som under början av denna säsongen, så var han fullt mänsklig, till och med svag. Hoppas av hela mitt hjärta att han slår upp sin skada snart igen.

0
UpTheBoro

Randolph ut.
Dejan Stojanovic in. 26 år, österrikisk-makedonsk. 1m pund. Ganska omeriterad, snurrat i Bologna, Crotone som ung och nu senast St Gallen i hemlandet Österrike. De ligger 3:a i tabellen och han har stått samtliga matcher.

Ja ni, svårt att ha en känsla kring honom. Kan vara gem eller bust och allt däremellan liksom.
Finns vad jag kan se ingen agentkoppling och det är väl ett bra tecken. Om man griper efter halmstrån (och det gör man ju) så är jag personligen alltid positiv till defensiva spelare som fått sin skolning i Italien. Taktiskt välutbildade.

Pears har ett jävligt fint läge att jobba stenhårt och claima förstaspaden nu. Och det är bra att han får press på sig direkt för vi alla blev ju påminda om hur skröplig Mejias är. Svårt att matcha in en ny målvakt med ett försvar mitt i säsongen, så precis som Woody säger är det Pears tröja att förlora just nu.

2
Gazza

Hur känner ni inför detta transferfönster? Vad måste vi ha in?

1
boozeboy

Har vi signat nått vettigt? Har dålig koll på januari fönstret.

1
Andrealdo

Nu har vi till slut på deadline-day värvat något vettigt. Mittbacken Harold Moukoudi, 1.91 lång, ansluter på lån från St Etienne. Det har blivit 14 matcher i franska klubben denna säsong. Värvades i somras från Le Havre i andraligan där han imponerade. Tappade dock sin plats i startelvan i St Etienne när unge Wesley Fofana slog igenom nu i vinter. Moukoudi känns som en bra Championship-back och han behövs då Ayala blir borta ett par veckor.

Sen har vi tyvärr även lånat in Ravel Morrison. Antar att han kommer in nu när Patrick Roberts blir borta flera månader. Morrison hade jag gärna sluppit, både som spelare och som person.

Lär väl inte hända något mer sista timmarna. Jag är ganska nöjd med truppen vi har nu.

1
Andrealdo

Igår lämnade även Stephen Walker på lån till Crewe. Känns klokt, nu får han chansen i ett topplag i League 1 som brukar låta unga spelare få chansen. Ytterbacken Patrick Reading som fick spela en del på försäsongen har sålts till Stevenage. Kanske lite överraskande, men vi har väl lite överflöd med ytterbackar just nu.

2
bud2me
0
UpTheBoro

Haha så var han klar!

www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/BREvl0/vi-har-blivit-skadade-bortom-all-reparation

Om vi lämnar Braithwaite åt sidan ett slag så tycker jag sjukt synd om Leganés. Hur spanska ligaförbundet bara pissar på en klubb som slåss för att undvika nedflyttning.

3
nucleus

Har tippat 2 - 2Cardiff City - Middlesbrough

Enda sättet att inte starta en karusell är att följa reglerna som satts upp men dom gäller ju inte för storklubbar. Det är riktigt trist och jag instämmer helt med ovanstående talare, finns bara en förlorare här och ingen vinnare.

0
UpTheBoro

Svara på inlägget

Du måste vara inloggad för att skriva