Nostalgitripp

0
Boroboro

Sitter och kollar på klipp och inser hur mycket jag saknar att se Ravanelli vräka upp stenhårda straffar med sin vänsterfot och dra tröjan över huvudet.

5
BIG FAT LAD

Har tippat 1 - 1Cardiff City - Middlesbrough

Den här tråden flög bra...:)

Är en av få i detta forum som ju faktiskt höll på Boro när Ravanelli anlände. Hans premiärmatch, när han gjorde tre mål mot Bindippers Red, är som alla vet en klassisk match i klubbens historia. Hade en polare från Liverpool på den tiden och han satt på kåken när den här matchen spelades. Minns att jag klippte ut en stor färgbild från en kvällstidning på "Silverräven" med tröjan över huvudet och klistrade in i ett brev som jag skrev till min inspärrade polare. Att få brev är självfallet oerhört uppskattat när man sitter inne och han tog ofta upp just den där bilden när vi hördes av eller sågs.

0
Boroboro

Vågar vi hoppas att ointresset för nostalgi grundar sig i att vi här i Sverige har så satan bra tillväxt på fans att merparten inte har en aning om vad vi pratar om eller är sällskapet bara trött i dessa tider? 😉

Min första säsong som Boro-fan blev 92-93. Min svåger kom hem från en Englandsresa där han sett Liverpool mot Tottenham och hade köpt med en Liverpooltröja till mig. Jag var 12år och blev galen att han skulle trycka på mig ett lag och tittade i tabellen, det namnet som stod ut var Middlesbrough och sedan den dagen...

2
bud2me

Min första säsong när jag fastnade för Boro var när Bryan Robson fick upp intresset några matcher och Fjörtoft var asgo. Men just någon förlustmatch mot United, tror det var 3-0 sista matchen för säsongen och sedan var man fast.

Saknar tiden när man kunde prenumera på matchprogrammen hem till Sverige. Var riktigt bra läsmaterial! Festa hade en egen kolumn i några år osv.

Att jag hivat alla de säsongernas program är riktigt uselt gjort....

1
Gibbo_UK

Har tippat 2 - 0Cardiff City - Middlesbrough

Boroboro//
Trött passar bra in på mig (speciellt nu i Covid-19 tider då jag saknar fansen på arenorna oerhört mycket) men fin återväxt är nog inte helt fel. Att många är yngre är ju ett gott betyg.

Känns som om vi ältat detta några gånger men som sagt nya och yngre medlemmar tillkommer vilket är skoj. När silverräven dök upp hade jag ju haft Boro som mitt favoritlag i ett antal år. Det betyder ju absolut inte att jag är ett större fan än nån annan utan att man, tyvärr, helt enkelt är lite äldre och följt engelsk fotboll länge :-) Jag fastnade för Middlesbrough i unga år eftersom jag hade svårt att stava till namnet och ville följa ett lag ingen annan höll på. Helt ärligt så var det inget man skröt om då. Nämnde man klubbens namn så visste de inte vad man pratade om.

Tipsextra var ju programmet som tände min glöd för engelsk fotboll. Som fotbollstokig grabb så längtade hela veckan fram till lördag kl. 16.00 men då planerna var kassa på den tiden så var det inte helt ovanligt att matchen blev inställd. Reservmatch försöktes att hittas men om inte så blev det en "bandad" match från nån vecka tidigare. Om Tipsextra inte hann med att rapportera alla resultat på lördagskvällen (vilket var vanligt) så fick man slå på BBC World Service men där var mottagningen oftast så dålig att man inte hörde nåt och då fick man tålmodigt vänta på fotbollsresultaten tills Expressen/Aftonbladet kom ut på söndagen och på den tiden pratar vi sen eftermiddag :-)

Eller vad säger Morfar och Wilf Mannion? ;-)

PS! Jag (+ fru och två söner) var på plats i England och såg Nottingham på The Riverside måndagen den 2/3 (2-2, Gestede och Wing) och på The Valley lördagen den 7/3 (seger 1-0, McNair). Tyvärr så stängde jag ner ön efter det. Det har ju inte var någon Boromatch med publik sen dess :-(

6
Wilf Mannion

Har tippat 2 - 1Cardiff City - Middlesbrough

Kan bara hålla med dig Gibbo!
Många kvällar ringde jag sportredaktionen på Expressen för att få resultaten.
Det var tider det,,,,,,,,,

4
Morfar

Rekordmagasinet (1942 - 1968) sägs ha fostrat en hel generation. Jag känner mig inkluderad. Min första tidning var nummer 27 1950 och jag hängde med till slutet nr 7 1968. Varje nummer hade en lagbild. Jag har alla mina lagbilder sparade i autentiska årspärmar. Nostalgi!
Redan i nummer 30 1950 kom min första engelska lagbild – Middlesbrough FC. Det blev bara så att jag sedan följde laget och resultaten. Det ena gav det andra. På den vägen är det. Men i början fanns inte så mycket att plocka upp. TV överhuvudtaget började så smått på 50-talet och första sportsändning jag såg var VM i fotboll i Sverige 1958. Radion hade en kanal. Ingen sport förutom några enstaka landskamper med direktreferat med Lennart Hyland. Engelsk fotboll var allenarådande på tipset förutom några sommarmånader med svenska matcher. Tipskupongens 12 rätt (!) lästes upp som avslutning av lördagens halvsju nyheter från TT. Tidningarna hade på tisdagen förslag till tipsrad med mycket tunna kommentarer. Det som gav mest var kvällstidningarnas (Aftonbladet, Expressen och Aftontidningen) söndagsutgåva med matchkommentarer.
Min första match på plats i Middlesbrough var matchen Middlesbrough-Manchester United 23 mars 2002. Alen Boksic avgjorde matchen med sitt mål 1 - 0 i slutminuterna. Nostalgi! Researrangör var rederiet DFDS Seaway med båt från Göteborg till Newcastle med mellanlandning i Kristiansand i Norge. Vi var ett trettiotal i resegruppen. Till 90 % Unitedanhängare. Barnätterna på båten. Nostalgi!
Något som stör mig är att jag aldrig var på Ayresome Park. Men, jag har i alla fall varit på plats senare och sett den diskreta minnesskylten i bostadsområdet. Nostalgi!
Min bästa Borospelare – Juninho. Nostalgi!

1
Gibbo_UK

Har tippat 2 - 0Cardiff City - Middlesbrough

Härligt Morfar! Skoj som fan att läsa.

Åkte också DFDS Seaways (Tor Line från början) ett flertal gånger. Mest Göteborg-Felixtowe (senare Harwich) men fast man var upprymd inför resan så var det ett bortkastat dygn tyckte jag. Hamnade ju då i London och fick krångla sig upp till Middlesbrough. Har haft förmånen att se flera matcher på Ayresome Park. Jag tror han unge herrn från Östersund också varit där?

5
BIG FAT LAD

Har tippat 1 - 1Cardiff City - Middlesbrough

Klart man sportar en klassisk Boro-matchtröja när man ska möta världens starkaste man:
11:50 Inmarch
34:22 "Up the Boro" haha
35:33 "Boro for everything next year"
www.youtube.com/watch?v=fdRLo0NO46s

Blev fan sugen på att köpa tröjan, såg bra ut på boxarn och sekonden iaf: www.mfcofficialdirect.co.uk/mens-fashion-c8/retro-c114/ad-1994-retro-home-shirt-p938


Svara på inlägget

Du måste vara inloggad för att skriva