Då kom beskedet som hängt lite i luften. Carrick får sparken. Även Woodgate lämnar. Jag är lite kluven. Har gillat Carrick, sättet vi har spelat fotboll på och byggt ett lag med två bra spelare på varje position. Kollar man XG de två senaste säsongerna så är vi topp 5 i ligan, och det är där vi ska ligga. Sen har skador och oflyt förstört för oss i tabellen. Men Carricks svaga sida är att vara matchcoach, att förändra en matchbild. Släpper vi in första målet vet vi att vi förlorar. Så jag kan ändå förstå beslutet. Vi behöver en coach som är bättre på att coacha, inte bygga trupp. Och att vi sparkar en så profilerad manager som Carrick indikerar ju ändå att klubben verkligen vill göra allt för att ta sig tillbaka till PL. Spännande att se vem vi får in nu. Några önskemål?
Hackney, kanske vår viktigaste spelare, lär ju dra också så blir ett rejält ombygge i sommar.
Gillade helt klart Carrick, men han saknade den där extra erfarenheten under matcherna. Touchen att vända en matchbild. Han har varit grymt bra på att bygga en trupp utifrån de medel han gavs. Men coachandet har saknats, att ge spelarna den extra boost som behövs för att lyckas prestera det lilla extra. Jag anser att carrick kommer gå långt i sin tränarkarriär. Tack för denna tiden, men beslutet var rätt då chanserna har funnits.
Då har vi 4 namn på tapeten:
www.oddschecker.com/insight/football/20250604-next-middlesbrough-manager-odds-who-is-the-favourite-to-replace-carrick
Manager Odds Implied Probability
Rob Edwards 8/13 62%
Steve Cooper. 2/1 33%
Brian Priske. 3/1 25%
Dany Rohl. 6/1 14%
Jag gav Carrick en sista chans i februari, men nu var det dags.
Vi blev 4:a, 8:a och slutligen 10:a med honom vid rodret så det gick åt fel håll.
Noterade även klubbens extremt korta text om att han fått sparken och att Seny Dieng likeat detta i sociala. Ryktet att de båda varit i slagsmål stärktes väl ytterliggare och vi minns ju alla det där jättelika såret som Carrick hade mitt i ansiktet i vintras.
Så hur går vi vidare och med vem? Cooper? Sir Big Nose??? Roooney????
Ryktas ju även om JDT, vilket jag verkligen hoppas att det inte blir.
Edwards gjorde det ändå bra i Luton under många år, sen att han hade en tung säsong nu och att han fick sparken tycker jag inte gör honom till en så mycket sämre tränare. Men mitt förstaval är Danny Rohl som det också ryktas om. Han vill lämna Sheffield W eftersom dom knappt kan betala ut löner. Han har ju verkligen gjort succé där, ett lag som egentligen bör åka ur har han gjort till ett mittenlag i Championship. Verkar också trevlig och står för en positiv fotboll, men verkar också bättre defensivt kunnig än Carrick. Enda nackdelen med Rohl är att han kostar 5 miljoner pund att köpa loss. Men kunde vi lägga 4 miljoner pund på en sopa som Micah Hamilton måste vi kunna lägga 5 för en vettig manager.