Även om såren knappt har läkt är det väl dags att skriva en reserapport för er andra att ta del av.
Nu har vi förlorat både Hackney och Fry på en vecka och Boro har värvat en medioker Oxford-spelare. Det lär bli en säsong i mitten av Championship-tabellen. Men det fanns en tid för inte så länge sen. När suktandet om Premier League var stor. Då hoppet flödade på Vikings-forumet. Då euforin ekade på gatorna mot Wembley. När drömmen om en ny storhetstid fanns. Det är faktiskt bara drygt sex veckor sen. Men känns som en evighet.
Mndl82 hade lyxen att vara på plats redan på fredagskvällen för att uppleva när Boro-fansen tog över Trafalgar Square. FoMo-känslan var enorm när bilder och filmer skickades in till den nyskapade Whatts App-gruppen. Men kanske allra värst för Boozeboy som också var på plats då, men som behövde kriga med hotellpersonalen hela kvällen för att slippa sova i en skrubb.
På lördagsförmiddagen landade även Andrealdo, BFL och UpTheBoro. Det var fullt med Boro-fans överallt och hela London osade av Wembley-feber. När jag klev ut från spärrarna vid Paddington sa en vakt till mig: ”There is a guy behind you with binoculars”. Jag tittade bak i ren reflex innan jag förstod skämtet och sträckte på ryggen med Boro-tröjan på. Målet var att ta mig till Greenman pub några kilometer utanför Wembley stadium. Samma pub som Boro Vikings laddade upp på inför playoff-finalen mot Norwich 2015. Ett fantastiskt ställe utomhus med ölbarer, snabbmat och stora gräsytor.
Efter att ha löst sitt hotellproblem var Boozeboy först på plats. Sen anslöt Mndl82 med farsan som för dagen också bar Boro-tröja. Dom hann hinka några bira innan jag anslöt vid 13-tiden med Boro Vikings-flaggan, samma som hade använts 11 år tidigare. Mndl82 hade även mött upp några Boro-fans han träffat på tidigare, Mark och Steve. Så vi var ett stort gäng som laddade upp på Greenman pub och många av britterna undrade varför vi från Sverige höll på Boro. En del trodde det berodde på Hellberg och förundrades över hur långt bak i tiden vår kärlek sträckte sig. Det blev många roliga samtal i takt med att stämningen steg och sångerna tilltog. Sen när BFL dök upp med en gigantisk Sverige-flagga började allt fler Boro-britter flockas runt Boro Vikings sektion på gräsmattan. Vi hade även hängt upp min Boro Vikings-flagga på staketet så att den var synlig för alla. Vi skrev ”Boro Vikings” på BFL:s stora flagga och sen var det dags att marschera mot arenan.
Boro Vikings gick i bakre ledet av den röda orm som slingrade sig längs gatorna fram mot Wembley. Den gigantiska svenska flaggan var nästan lika bred som gatorna, så det var omöjligt för Boro-fansen och alla boende i Wembley att undgå att Boro Vikings var på plats. Väldigt många ville bli fotograferade framför Vikings-flaggan. Trist att UpTheBoro fick trafikstrul på väg till Wembley och missade förfesten och marschen. Väl framme vid arenan uppstod dock problem även för oss. Eftersom vi gått i bakre ledet så var kön till vår sektion enorm. Boozeboy och BFL började känna oro kring om vi ens skulle kunna ta nån bira inne på arenan om vi skulle köa i en halvtimme. Då kom Boozeboy på den briljanta idén att spela ”skånsk turist i London” och vi tjänade plötsligt 25 min i kötid. Sen uppstod nästa problem. BFL hade egentligen plats på annan sektion, men det blev grönt när han scannade sin biljett på fel sektion och vi var plötsligt inne. Sen uppstod problem nummer tre. Den gigantiska flaggan var för stor för att ta in. Vakten var tvungen att ringa samtal för att höra om vi kunde få undantag eftersom Boro ändå har svensk manager, vakten försvann och återkom aldrig och vi passade på att ge oss in på arenan. Där hanns det med både snacks och bira innan matchen drog igång.
Finns väl inte så mycket att säga sen om själva matchen. Riktig skitmatch från båda lagen. BFL hängde upp den gigantiska flaggan så att den var synlig för Wembley-publiken. Men efter en halvtimme kom vakter och plockade ner flaggan eftersom den var för stor. Men det var fina 30 minuter ändå! Vi satt alla utspridda i första halvleken. Men eftersom jag, Boozeboy och BFL kommit in på samma sektion möttes vi upp i pausen och följde sen den andra halvleken tillsammans sittandes i trappgången intill Boozeboys plats. När sen Hull satte avgörande målet hade Boozeboy lämnat sin position. Jag och BFL satt bara tysta. Liksom resten av Boro-fansen. Alla förstod där och då. Att drömmen om PL var borta. Att drömmen om en ny storhetstid med spel i Premier League i tio år framöver och kanske även Europaspel var över. Alla dom drömmarna sprack samtidigt som insikten kom att det nog i stället blir minst tio år till i Championship. Förlusten var så tung. Så mycket tyngre än den mot Norwich. Vi föll mot ett skitlag. Bottenlagen i PL nästa säsong kommer vara sämre än topplagen i Championship. Allt är bara mörker. Jag och BFL satt kvar länge. Sen försökte vi få tillbaka den gigantiska flaggan. Men ordningsvakterna hade inte tid med oss, de behövde styra upp bland alla besvikna Boro-fans där bengalelden spreds i katakomberna. Jag skulle resa hem samma kväll, så jag och BFL skiljdes åt. På väg bort från stadion sprang jag på Mndl82 och hans farsa. Det var deppigt. Vi pratade om alla förluster vi upplevt på plats. Antalet matcher utan seger börjar bli otalig. Och otålig. Boozeboy skrev att han återvänt in på arenan och satt själv i sin besvikelse.
Känns som det kommer ta lång tid att smälta den här förlusten. Men att vara Boro-supporter ska inte vara lätt. Man ska ner i skiten och kravla runt och sen kommer vi nån gång i framtiden få jubla igen. Och det enda vi kan göra fram till den stunden är att fortsätta bygga upp Boro Vikings och börja tro på att vi kommer nå framgångar igen. Och något positivt jag tar med mig från playoff-finalen är att vi tack vare Mndl82:s kontakter fått lära känna Mark och Steve som berättat om Boro Vikings för andra fans och gett oss shoutouts, bland annat här: Googla på ”boro vikings mark elon”
Om vi kan börja ladda upp bilder här på Boro Vikings finns mycket fint material från resan att visa.
Vi behöver ett riktigt bra nyförvärv nu för att kunna börja tro igen och för att jag ska ge mig in i Silly-tråden.
Ni andra får gärna också skriva era betraktelser från resan.
Tack Andrealdo för en mycket intressant
reserapport!