Så här rankar jag vår nuvarande trupp. Vilket betyg är galet fel?
10 Premier League-klass
9 Stjärna i Championship
8 Mycket bra spelare
7 Bra spelare/superlöfte
6 Godkänd spelare/mycket lovande talang
5 League 1-klass/lovande talang
4 League 2-klass
3 National League-klass
2 Sunday League
1 Korpen
MÅLVAKTER
Radek Vitek 9: Var Championships bästa målvakt ifjol. Att United har kvar en klausul att köpa tillbaka honom visar hur högt de håller honom.
Sol Brynn 6: Jag kanske är hård här. Brynn var en 7:a under större delen av säsongen. Gillar att han är från egna leden. Men gjorde en del misstag, inte minst ett kostsamt i playoff-finalen.
Seny Dieng 6: Har alltid hållit godkänd Championship-nivå och det är märkligt att ingen klubb värvat honom. Kanske har han väldigt hög lön.
Jon McLaughlin 5: Veteran som ska vara med som bra stöd på träningen och kanske spela i nån cupmatch.
BACKAR
Callum Brittain 8: En perfekt högerback. Bra i offensiven och stabil bakåt. Aldrig skadad och härlig inställning.
Luke Ayling 7: Har rutin som få och en fin passningsfint. Håller hög nivå mot de sämre lagen medan han har problem mot de bättre lagen. Minns hans svaga insats mot Coventry som blev vägvisare för resten av säsongen. Fördel att han kan täcka upp på högerbacken också.
Adilson Malanda 8: Började riktigt bra, men blev sen mer osäker. Borde landat på en 7:a, men jag ser ändå mycket potential i Malanda och tror han trivs bättre i en fyrbackslinje. Har varit fin på försäsongen.
Ashley Phillips 8: OBS! EJ KLAR. Har varit en stabil 7:a i Championship i två säsonger hos andra klubbar, att jag sätter en 8:a nu är för att vi verkar betala väldigt mycket för honom och att Kim Hellberg gillar att det är en spelande mittback. Kommer sätta igång många anfall och blir extra viktig på så sätt. Hoppas affären blir klar snart.
Alfie Jones 7: Var riktigt bra innan han blev skadad. Förhoppningsvis hittar han tillbaka till den formen nu och då är han en bra mittback som inte gör bort sig om han startar.
Jack Daley 6: Hyllades stort efter träningsmatchen mot Celtic. Fortfarande oprövad, men visar att han är mycket lovande och kan få en del speltid under säsongen.
George Edmundsson 5: Kanske skulle hålla godkänd Championship-klass om han blev ordinarie i ett lag. Har varit reserv i många klubbar och har svårt att utvecklas utan kontinuitet i speltid. Jag hoppas vi säljer honom.
Max Arfsten 8: En spelare vi jagat länge och som i flera säsonger varit en av MLS bästa vänsterbackar. Har sin styrka i offensiven och ryktas vara något sämre defensivt. Därför som det inte kan bli högre än en åtta.
Alex Bangura 6: Haft enormt oflyt med skador. Och när han väl spelar och gör drömmål orsakar han straff kort därpå. På väg bort.
Neto Borges 6: Ytterligare en vänsterback och Borges kan fylla en funktion då han är bättre defensivt än Arfsten och Bangura och kan vikariera som mittback. Kanske det gör att vi behåller honom?
MITTFÄLTARE
Aidan Morris 8: Älskar Morris. Dels för hans arbetsinsats i varje match och dels för att han sålt in Boro så bra till sina amerikanska vänner. Märkligt att han inte tog plats i USA:s VM-trupp. Behöver bli bättre på avslut.
Sebastian Berhalter 9: Det är omöjligt att fylla luckan efter Hackney, men med Berhalter har vi hittat bästa tänkbara alternativ. Jobbar hårt över hela planen och bra på fasta situationer. Har dessutom följt Boro nära i två år och har redan hjärta för klubben. Gjorde mål och assist för USA i VM och kom med i årets lag i MLS.
Abdoulaye Kanté 5: Har inte fått det att lossna. Defensiv mittfältare, hur svårt kan det vara? Hoppas han kan ta kliv denna säsong nu när han verkar vara närmare startelvan som förste backup till Morris.
Myles Peart Harris 5: Chansvärvning som kom gratis. Har inte visat något speciellt på denna nivå tidigare och som 24-åring känns det som att han kanske borde vänt ner till League one. Men Hellberg är sugen på att skola om honom till en mer sittande mittfältare och ser potential i honom.
Riley McGree 7: Svårbedömd. När han är hel och spelar är han minst en 8:a. Men ständiga skadebekymmer som gör att han aldrig riktigt kommer igång. Förhoppningsvis levererar han fullt ut denna säsong.
Morgan Whittaker 8: Också svårbedömd. Men med tanke på hans poängskörd måste han komma upp på en åtta. Gör viktiga mål och är grym när han är på humör. Tyvärr kan han också vara osynlig ibland och har tveksam inställning till närkamper.
Leo Castledine 6: Har ännu inte visat att han håller på Championship-nivå, men är fortsatt mycket lovande och har det i sig, det visade han i träningsmatchen mot Espanyol. Svag sexa. Kan ta kliv denna säsong.
Jérémy Sarmiento 6: Har legat på godkänd Championship-nivå i flera år. Här är Hellbergs enda stora missbedömning hittills då han trodde Sarmiento skulle nå högre nivå. Men vi kanske inte ska ge upp helt, för första gången på många år är Sarmiento inte utlånad utan tillhör en klubb och det kanske ger trygghet och självförtroende.
Finn Cartwright 5: Imponerade stort mot Espanyol och borde kanske vara förtjänt av en sexa i betyg. Jag tycker han är en lovande talang, men han är 19 år nu och behöver visa mer innan jag lyfter honom.
Sontje Hansen 5: Hade inte gjort några större avtryck i holländska ligan när vi värvade honom och hade svårt att ta plats hos oss. Inte heller ordinarie i Curacao i VM, det säger det mesta.
Law McCabe 4: Har varit lovande talang i många år, men inte blommat ut. Och nu är det tyvärr dags att säga tack och hej.
Micah Hamilton 4: Han har mycket talang i sig, men får inte riktigt ut det. Och trots flera provspel har han inte fått något erbjudande. Hade kunnat göra avtryck i allsvenskan, men inte i Boro.
ANFALLARE
Tommy Conway 7: Jobbar alltid stenhårt och gör en hel del mål. Vi saknade honom i play off-finalen. Skulle behöva bli ännu giftigare framför mål.
Will Lankshear 7: Kanske den av våra anfallare med störst möjlighet till högre betyg. Gjorde 11 mål för ett offensivt svagt Oxford ifjol. Blir spännande att se vad han kan göra hos oss. Prislappen var riktigt hög, men 21-åriga engelska anfallare är eftertraktade. Kan få samma utveckling som Delap.
David Strelec 7: Antar att ni tycker det är för högt betyg. Men jag vill inte ge upp på Strelec. Han gjorde ändå en del mål förra säsongen och har ju öst in mål i tidigare klubbar och gjorde drömmål mot Tyskland. Så potentialen finns där nånstans.
Kyle Joseph 6: Har gjort det okej i Championship. Något märkligt att vi la 4 miljoner pund på honom då han är långt ifrån en målspruta. Men han är snabb och många bedömare tror han har högre höjd i sig än vad han visat hittills.
Mycket bra betygsättning, tycker jag. Min känsla är att det är något höga betyg på Arfsten, Whittaker, Morris och Sarmiento dock. Sedan är Strelec alldeles för högt, han har aldrig öst in mål någonstans förutom en säsong i moderklubben Slovan Bratislava i Europas 27:e rankade liga. Usel målskytt även i deras europa-spel. Kostade oss 70 millar plus ytterliggare 30 mill i add-ons, vilket självfallet är en smärre katastrof givet utfallet. Fick hur mycket chanser som helst ifjol och gick ett rykte om psykisk ohälsa och stark hemlängtan till Transylvanien. Gett rid. Sedan tror jag du ligger lite för lågt i Lankshears poäng. Möjligt lite högt i Castledine oxå....:)